peminatpengikut..

tentang saya

My photo
afiqsahidi.dua puluh satu.UMT.suka dan cinta matematik.suka menulis.tempat ini untuk luahan rasa. tempat ini untuk orang aman sahaja. tempat ini untuk sesiapa sahaja yang suka membaca.jika tidak suka tidak perlu baca.selamat semuanya.

Friday, August 5, 2011

Bazaar Ramadhan & Juadah Berbuka

Assalamualaikum!!

"7, 8, 6 Alhamdulillah, Syukur" lagu Too Phat berbunyi di telinga, walaupun tiada soket yang dicucuk dan tiada Media Player yang terbuka. Ajaib. Alhamdulillah, sudah hampir 5 hari kita berpuasa dalam bulan Ramadhan. Kepada yang masih berpuasa, bagus. tahniah. kepada yang sudah tidak berpuasa, sila lah ganti jangan buat lupa sudah.

Sebut pasal ganti puasa ini, tidak kira sama ada lelaki atau perempuan. Trend zaman kini, suka ganti puasa apabila sudah dekat dengan bulan Ramadhan. katanya, puasa bulan Syaaban kan bagus. Ahaa!! banyaklah kan. part-part macam itu mula lah cari kebaikan. so, ape kata, tahun ini berubah sikit. lepas masuk je bulan Syawal, ganti lah cepat-cepat. boleh puasa enam sekali. pun bagus jugak kannnn.

"hujan yang turun bagaikan mutiara"... Ahhh!!! melepas lah bazaar petang ini nampaknya.di kala hujan lebat di KL secara tiba-tiba. Alhamdulillah. lama juga tidak hujan kannn... tapi kalau ikutkan memang nak pegi bazaar Ramadhan jugak. harap-harap berhenti lah hujan.

bila sebut bazaar Ramadhan, sesiapa yang taknak pegi memang rugi, kemeriahan bazaar Ramadhan pun hanya pada bulan Ramadhan je dirasakan, bulan lain takda. tak tau lah kalau ada Bazaar JamadilAwwal. rasanya tiada.. dari duduk rumah tidur petang, baik pergi berjalan, mana tau di bazaar boleh jumpa kenalan-kenalan lama ke. siapa tahu.. mungkin itu ketentuan.

ada beberapa nasihat bila pergi bazaar. pertama, kalau boleh pastikan yang lelaki dan perempuan, pakai baju tangan panjang dengan seluar panjang. woahh!! apehal kau ?? sebab di bazaar ini kadang-kadang sempit, padat, penuh macam tin sardin, nanti mula lah terlanggar lah, tersandar lah dan pelbagai, kan dah kurang pahala.

kedua, pastikan jangan mandi. selalu nya pegi bazaar ni, ramai, berpusu-pusu orang pergi membeli juadah. so, pegi wat relax je, balik dari bazaar baru mandi. nanti sampai bazaar, bau ikan bakar lah, bau kambing bakar lah, ayam goreng lah, melekat pada baju.  kan dah free dapat pewangi. siapa nak cuba, boleh la.

ketiga, pastikan jalan pandang atas, depan, kiri, kanan, belakang dan bawah. sebabbbb????? sebab pandang atas, kalau-kalau hujan, boleh berlari terus, kalau depan, jangan langgar orang sesuka hati. ada jugak kes suka saja-saja langgar. itu bahaya...elakkan ye. kalau kiri kanan itu, confirm lah tengok juadah gerai yang ada. kalau belakang, pastikan tiada orang dibelakang anda mengikut rapat. terutama perempuan. macam-macam boleh jadi zaman sekarang.

kalau bawah, hmmmm, ini penting jugak, supaya tidak lah memijak kaki orang lain. dan lagi satu paling penting, bersedekah lah. kadang kala kita nampak ade orang mintak sedekah, jangan buat tak tau je. bulan Ramadhan ini baik bersedekah. pahala melimpah ruah. semestinya dorang duduk kat bawah selalunya, so jeling-jeling lah ye. jangan sampai terlanggar. kasihan mereka.

okey. entry kali ini nak bagi panjang sikit. juadah. ooooo......."lazat dan enak itu lah beras Floral..." tiba-tiba teringat iklan beras.. bila pergi bazaar, rasanya sama aja semua tempat. cuma kemeriahan dan gerai-gerai je yang lain. ape agak-agak juadah yang femes di bazaar? jom lihat gambar di bawah.......... (sila lap airliur yang meleleh di bibir anda)

ayam golek

ikan bakar

karipap

murtabak

roti john

samosa
haaaa....... itu lah juadah yang selalu ada di bazaar ramadhan... tapi itu di bazaar berhampiran rumah lah kan... kalo tempat anda pula bagaimana?? so, paling penting sifat dan sikap kita apabila di bazaar... jangan membeli tak ingat dunia mengikut nafsu. ini tidak, trend sama seperti sebelum-sebelum, ape yang rasa nak makan, semua nak dibelinya. at last, tak habis, dan membazir. Membazir kan amalan syaitan.... pelik kan amalan syaitan, sedangkan bulan Ramadhan syaitan semua diikat??

mungkin kah kita yang menjadi SYAITAN!!! Nauzubillah. Ada yang berkata... "apa yang anda buat dibulan Ramadhan, mencerminkan diri anda sebenar" betul ke? Sama-sama lah kita lakukan kebaikan supaya ia akan reflek kepada diri kita yang sebenar.

Sekadar itu sahaja. Assalamualaikum...................

p/s petang ini harap-harap dapat ke bazaar...

5 comments:

  1. wah! tergugat iman tgk makanan tyme2 pOse nieyh.. huhu..
    btw.. slmat berpuasa

    ReplyDelete
  2. kat hostel cmtu la,bila hujan nampak gaya nya tak ke bazar sangat

    ReplyDelete
  3. Wahhh..smart la entri die...siap ada gmbr karipap lg..hehe....

    Nanti tulis lg ek..hehe..slmt berbuka..

    ReplyDelete
  4. salam ramadhan afiq..ble2 free jemput la jenguk blog aku..haha semestinya tak sehebat kau!

    ReplyDelete