peminatpengikut..

tentang saya

My photo
afiqsahidi.dua puluh satu.UMT.suka dan cinta matematik.suka menulis.tempat ini untuk luahan rasa. tempat ini untuk orang aman sahaja. tempat ini untuk sesiapa sahaja yang suka membaca.jika tidak suka tidak perlu baca.selamat semuanya.

Thursday, August 11, 2011

Tarawikh

Assalamualaikum!!


"Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna, agar dapat ku lalui dengan sempurna". Bait-bait lagu bulan Ramadhan. jangan lah baru 5 hari puasa, "mintak mak kueh sepotong, saya mahu makan kenyang perut kosong" kejadah apa. baru puasa nak raya. teruk betul lah kannnn.


blog ceritera afiqsahidi ini semakin sunyi dimamah bumi. Al-maklum lah, Berpuasa. jari tak terdaya nak menaip. alahai. penat kan. macam kerja buruh binaan buat bangunan baru dekat sebelah KLCC pulak. padahallll...... duduk depan laptop online mukabuka enam jam setengah tanpa kelip. Lagha-lagha. Nauzubuillah.

entry kali ini tajuk sepatah kata. nampak macam nak buat entry islamic. tapi belum cukup mampu. cuma nasihat sikit-sikit je boleh lah. solat tarawikh. dalam bulan lain tiada solat yang dikhususkan kecuali bulan Ramadhan. walaupun sunat, tapi benda ini perlu kita amalkan ibarat ianya wajib. sebab apa. sebab ia hanya datang sekali setahun dan banyak fadhilatnya. jom!!

tapi kannn, menarik sebenarnya solat tarawikh ini. bukan apa, banyak kerenah-kerenah kita dapat lihat sewaktu, semasa dan selepas. full of excitement bak kata orang putih. banyak kisah, tragedi dan situasi.

Situasi Pertama, apabila diawal 10 Ramadhan, "jom pegi awal surau, nanti penuh, orang ramai" selalu tak dengar. selalu kan. jangan cuba nafikan. awal-awal Ramadhan, berpusu-pusu orang ke masjid atau surau. towards the end, makin sikit, makin kurang, at last, tinggal satu saf sahaja. soooo, apa kata kali ini kita upgrade sikit, semakin hujung, semakin berganda ibadah kita. mana tahu rezeki kita dapat feel Lailatul Qadr tahun ini.

Situasi Dua, lepas berbuka perut kenyang, pegi tarawikh pun sebab takut tinggal sorang kat rumah. sampai surau, ambik wudhuk sekhusyuk mungkin. masuk dalam, aircond ditaja Panasonic. perggghhhhh. memang sejuk dan nyaman. lepas isyak, orang berdoa kita terlelap sambil sandar kat dinding dengan perut ke depan, mulut terbuka luas. Alahaaaiiiiii.... kau orang datang nak solat ke nak iktikaf sahaja nih. Berubah okey. berubah. makan ala kadar jangan bagi mengantuk.

Situasi Tiga, pak imam dan pak bilal "Bismilahirahmanirrahim ~ ~ " alunan syahdu ibarat Imam Muda Asyraf. Uisshhh, kalau IM Asyraf, memang menarik. ini tidak, kadang-kadang sesetengah surau, pak imam nya sudah berumur, mata pun tidak nampak, dengan tabah dan semangat cuba untuk baca ayat-ayat suci Al-Quran. jadinya, tidak lancar, dan ada bacaan yang salah dan yang paling banyak orang kata ialah "pak imam ini slow lah, kenapa tak baca Juz Amma sahaja".sooo... pak imam, anda memainkan peranan juga okey supaya makmum teruja dan tak lari tarawikh dekat rumah sahaja. senang-senang jemput sahaja pelajar tahfiz datang.

Situasi Empat, apabila kanak-kanak takut dengan tok siak surah/masjid. kadang-kadang mereka nak juga rasa kemeriahan Ramadhan. dorang ikut ayah mak atok nenek ke surau. mula-mula niat suci untuk solat, at last sampai jumpa member, adeh! mula lah bersembang, main tepuk-tepuk kad. main pukul-pukul time solat. tapi the best thing, bila tok siak yang garang pusing belakang, semua berjaya menjadi pelakon terbaik macam rosyam nor. suci dan tawadduk sahaja. so, adik-adik, jangan main-main okey!!



Situasi Lima, haa, ini selepas selesai tarawikh. time ini benda yang paling seronok, ialah Moreh. Wow. tulisan pada papan putih " moreh malam ini ditaja oleh Dato' ......, iaitu Sate dan Nasi Arab" ambooiihhhh.. makan nak sedap sahaja. apa lagi, tiba-tiba je dekat dewan makan jadi ramai. tengok saf tadi tinggal dua sahaja. musykil. paling ramai kanak-kanak. Al-maklumlah, penat main mercun, singgah makan sebelum balik rumah.


Demikian lima situasi, kalau ikut kan banyak lagi. and baru-baru ini, dekat surau, habis tarawikh ada sebuah kereta yang kurang jelas penglihatan pegi langgar sebuah basikal yang tiada penunggang. hancur, remuk, berkecai basikal tu. kasihan adik sorang tu. takpe lah, nanti kumpul duit raya beli baru okey!! coppp, sesiapa yang ada kisah-kisah menarik waktu tarawikh, boleh lah berkongsi.......

untuk itu sahaja, sekadar penceritaan, tidak ada kena mengena dengan sesiapa. Selamat Berbuka semua. Alhamdulillah selesai sudah 10 Ramadhan kita. Moga ibadah kita, puasa kita, solat kita diterima Allah dan tidak ada kurang ibadah kita sepanjang Ramadhan ini hingga seterusnya. InsyAllah.

Assalamualaikum!!

p/s idea tajuk entry ini diberikan oleh Zulita Mustafa sepupu saya.terima kasih.


3 comments:

  1. ahh luuu... gua baca pagi-pagi tetiba nampak kuih... langsi ahhh...

    ReplyDelete
  2. aku suka kuih seri manja...haha yeah :D

    ReplyDelete
  3. semua situasi sgtlah betul kut. skrg pun bila pegi terawih org dah makin kurang, sbb sibuk buat kuih raya n penat shoopng. :D

    ReplyDelete