peminatpengikut..

tentang saya

My photo
afiqsahidi.dua puluh satu.UMT.suka dan cinta matematik.suka menulis.tempat ini untuk luahan rasa. tempat ini untuk orang aman sahaja. tempat ini untuk sesiapa sahaja yang suka membaca.jika tidak suka tidak perlu baca.selamat semuanya.

Sunday, August 21, 2011

Alasan Semata-mata

"Assalamualaikum, salam sejahtera, kepada anda semua, moga bahagia" kali ini opening dengan lagu Rabbani pulak. merdu rasa suara. last update seminggu yang lalu. itu pun kerana paksaan dan dorongan cousin yang berkerja di NSTP. mungkin henda mengambil artikel dari blog saya. *perasan*

Alhamdulillah, kita sudah sampai di sepuluh malam terakhir dalam bulan Ramadhan. sekejap sangat masa berlalu. rasa tidak puas lagi berpuasa dan beribadah. tapi, bila dilihat situasi sebenar, semakin ke hujung, semakin berkurang ibadah kita. percaya atau tidak jom kita try fikir dan renung seketika *sila flashback diri anda*

bila sudah hujung-hujung ini, kalau tengok masjid dan surau, makin berkurangan manusia. kenapa? kenapa? kenapa? itu hati punya cerita.

okey. pertama. bila hujung-hujung ramadhan, menghampiri raya. itu adalah salah satu konon menjadi alasan paling mujarab dan kukuh kata meraka. "malam ini kita pegi jalan TAR nak??" kalau sesiapa yang duduk kolumpor ni, memang tak sah kalau tak pegi sana. lepas maghrib, siap-siap. ingat nak pegi tarawikh, rupanya, tarawikh di jalan TAR.

kedua. bila hujung-hujung ramadhan, "abg, hari ini ayang tak nak masaklah, kita berbuka dekat Istana Hotel boleh?" amboihhhhh. ini kerenah isteri pula. bila dekat nak raya, konon nak kosong kan peti ais nak balik beraya. so, ajak suami berbuka di hotel or restoran. azan maghrib, makan kurma 3 biji, air segelas. solat maghrib dan keluar pegi berbuka. makan tak ingat dunia. sedar-sedar dah pukul 9. terlepas tarawikh.

ketiga. bila hujung-hujung ramadhan, dugaan makin besar, dahaga, penat, letih. akhirnya berkesudahan "hari ini penat lah, tak larat. tarawikh kat rumah je lah". haaaa. itu alasan normal. tapi kadang-kadang alasan macam ni awal-awal ramadhan pun ada juga orang dah pakai.

keempat. bila hujung-hujung ramadhan. sindrom raya kembali. "malam ini kemas rumah, esok malam cat rumah, lusa malam basuh rumah" okey. ini alasan orang yang nak raya sakan. persiapan raya macam nak sambut menantu. macam lepas tarawikh tak boleh buat benda-benda itu kan.

kelima. bila hujung-hujung ramadhan."sedap betul makanan ayang masak. penuh perut rasa macam nak meletup ni, kita tarawikh di rumah je lah eh" amboooiiiiiii. makan tak ingat dunia, lepas tuh nak rukuk dan sujud tak larat eh. suka hati je.

keenam. bila hujung-hujung ramadhan. "malam ini ade game EPL, tak pegi tarawikh lah" ini lagi kurang bijak punya alasan. alasan nih terjadi baru-baru ini. almaklumlah, game epl dah start sekarang. hangat membara. tambah pulak tony fernandes beli QPR. so, ramai nak tengok team tu main.

begitulah alasan yang common diberikan oleh orang-orang di Malaysia. kalau tak percaya, pergi buat kajian. itu pun kalau rajin la. so, sepatutnya, semakin hujung, semakin banyak beribadat. baru lah hipotesis diterima. ini tidak. semakin berkurang. mana boleh macam itu. sepuluh malam terakhir ini ade satu malam iaitu Lailatul Qadr. so, ini yang mesti kita rebutkan, bukannya tudung syria, langsir kamdar dan baju melayu merah dan jingga yang diutama.

Salam Ramadhan bagi 10 malam terakhir. Moga bertambah barakah dan rahmat. sekadar itu sahaja renungan bersaman. Assalamualaikum. Bye.

4 comments:

  1. majoriti org kite mmg cmtu la :) phujung ramadhan ni terbukanya pintu keampunan . alangkah bestnye klu dpt g terawikh. tp tak bole ^.^

    ReplyDelete
  2. agree,,including me:) no offense!

    ReplyDelete