peminatpengikut..

tentang saya

My photo
afiqsahidi.dua puluh satu.UMT.suka dan cinta matematik.suka menulis.tempat ini untuk luahan rasa. tempat ini untuk orang aman sahaja. tempat ini untuk sesiapa sahaja yang suka membaca.jika tidak suka tidak perlu baca.selamat semuanya.

Wednesday, August 3, 2011

Kenangan

Assalamualaikum!

Wollaa!! Salam Ramadhan ketiga. Amacam anda semua berpuasa? Best? Semestinya best sangat-sangat. terutama apabila sampai waktu berbuka.Sebelum berbuka, muka lesu, tak bermaya. lepas berbuka pun, sama jugak, sebab terlampau kenyang. Mana tak nya, makan tak ingat dunia.

Entry ini nak mengimbau kenangan berpuasa dahulu kala sewaktu di perantauan. Perggghhhhhhhhhhhhhhh!!!
Al-maklumlah, tahun ini sebulan berpuasa di rumah. InsyAllah. Bertarawikh pun di surau berdekatan di rumah. Best-best.

Kenangan Masa Lalu....................... (sila flashback dan bayangkan)

1. Di KMM (panjang sila cari sendiri)
- kali pertama berpuasa di perantauan. padahal dekat je pun. macam slow + blurr pun ada. nak berbuka dimana, nak makan apa. semua kena fikir sendiri. selalu nya di dapur dah tersedia, just cari kuih je kan. tapi dengan bantuan rakan-rakan, berjaya mengharungi dengan menarik. berbuka beramai-ramai. berjemaah solat maghrib beramai-ramai dalam bilik yang sempit. sangat menarik.

2. Solat Terawikh di surau KMM (tak ingat dah nama surau apa)
- sangat rajin. boleh dikatakan hari-hari turun surau dengan kawan-kawan. tetapi ada satu kesah, lepas berbuka, solat maghrib berjemaah, kemudian, terlelap. sedar dari tidur dah pukul 11.00 malam. wow!! teruk betul. member-member lain pun lebih kurang sama je, semua tertido. ape nak jadi lah kan.... pukul 11.30 macam tuh dapat mesej ada meeting di surau. kantoi je tak turun solat terawikh.

3. ke bazar Ramadan Masjid Tanah.
- Ini paling best. sebab dalam KMM ni takda bazaar. kira macam makan lauk ala kadar je. tapi bila sabtu ahad, dapat outing, bila keluar je, rambang mata. rasa macam nak beli semua.nafsu godaan membuak-buak. Nauzubillah. paling best di sana yang memang mengiurkan ialah ayam golek. Pergghhhhhhhhh!!! sedap doww..

tamat kenangan zaman KMM.... lama dah wei...zaman UMT.

4. makan seorang diri.
- syahdu je bunyi kan. ini kesah benar. sememangnye aku sangat tidak suka berbuka di bilik orang. tambah-tambah kena naik tangga lagi kan. lagi lah malas.so, berbuka lah seorang diri di hostel B2-216-4. gila tak best langsung. sekali sekala baru lah berbuka ramai-ramai.

5. bertarawikh di surau Al-Irfan
- okey, ini adalah situasi kadang-kadang berlaku. sebab selalunya bertarawikh di bilik sahaja. konon banyak homework dan tutorial lah nak kena buat kan. tapi memang betul banyak. so, buat di bilik dengan pantas. kadang-kadang habis je tarawikh di bilik, terus tidur. ape lah nak jadi......

6. bermain futsal di Canseleri bersama rakan
- okey ini best. lepas je waktu tarawikh di surau. kitorang bersiap, terus gi main futsal. dalam pukul 11 or 12. selalunya weekend. memang best, perut kenyang, tenaga banyak, pegi bazirkan tenaga dengan bermain futsal. main sampai dekat 2 pagi lah baru balik. penat tapi memang menyeronokkan.........

7. bersahur di KFC
- lepas main futsal, balik rehat kejap, mandi-mandi, lepas tuh pegi bersahur. ini semua rancangan rakan-rakan yang kempunan KFC, so, dorang decide untuk sahur di KFC. 2 biji kereta meluncur laju di bandar. lepak KFC Batu Buruk. ingatkan kami je gila gi sahur sana. rupanya ada jugak rakyat Terengganu bersahur di sana. menarik-menarik

8. berbuka beramai-ramai
-penganjuran majlis berbuka beramai-ramai dengan coursemate di As-Syakirin. Kali pertama buat gather. dibantu oleh Mohd Afifuddin dan Mohd Syafiq juga Ahmad Amir Asyraf. kali pertama, memang malu-malu kucing lah semua. tapi lama kelamaan semakin bagus dan mesra alam.

9. berbuka di tepi pantai dan bazaar Syahbandar
-ini pun salah satu kenangan. kami berlima sperti Din, Syafiq, Amir, Ash dan juga saya. tunggu gendang di palu, kemudian baru berbuka. sebelum ke tepi pantai batu buruk tuh, kitorang sempat ke Dataran Syahbandar, melawat dan membeli belah di bazar. syurga makanan. semua rasa nak beli. nafsu-nafsu.

demikian kenangan lampau yang masih segar walaupun dah lama berlaku...... sangat menarik untuk dikenang.

lepas futsal 

As-Syakirin berbuka puasa

Pantai Batu Buruk

lepak malam


Assalamualaikum. Bye. Nak ke bazaar Ramadhan.

p/s entry sebegini rupa adalah disuruh oleh Asilah Ismail. HAHAHA

4 comments:

  1. hahaha..hebat gak kawan blogger aku ni..siap ada permintaan lg..hahaha...woi naik sem ni9 buat majlis berbuka posa sunat lak..tapi tak dk dh bazar datran syahbandar...:(

    ReplyDelete
  2. rindu ramadhan bersama rakan-rakan

    ReplyDelete
  3. warna warni blog lu.. vogue gittew.. gua suka bangat..

    ReplyDelete