peminatpengikut..

tentang saya

My photo
afiqsahidi.dua puluh satu.UMT.suka dan cinta matematik.suka menulis.tempat ini untuk luahan rasa. tempat ini untuk orang aman sahaja. tempat ini untuk sesiapa sahaja yang suka membaca.jika tidak suka tidak perlu baca.selamat semuanya.

Friday, July 8, 2011

Tindakan Bijak

Assalamualaikum!!

"hari ini nak pergi settle hal bank, ASB, Maybank, Amanah Saham 1 Malaysia, BSN" ohh, okey. Jom!! Siap mandi, update blog, FB. Baju tshirt hitam tajaan Giordano dan jeans biru gelap tajaan Lee. Okey. Lets go.
oooppppp.... opppppp.. "abang, jangan marah, saya bukan jual barang, saya daripada bla.. bla.. bla..." okey. aku malas nak layan, sebab aku dah lambat. Bye. Paarrpp!! pintu kereta ditutup and terus pecut.

ape situasi yang berlaku? oohh, kalau anda masih tak tahu, itu tanda anda loading + error in connection. ataupun anda berada di luar kawasan, mungkin dalam ladang kelapa sawit dekat felda. "eh, wei, FELDA sekarang sudah maju, okeeyyyy, bla.. bla.. bla..." anak Felda membebel.

Situasi macam mana anda ingin melarikan diri atau mengabaikan dari pada peminta sedekah atau penjual barang atau pembuat survey atau pembanci atau tetamu yang tidak diundang.

1. Tutup pintu rapat-rapat, kunci, tarik langsir
Dengan cara ini, mereka akan anggap anda tiada di rumah. Tapi jangan pula anda semua gedik-gedik pergi intai atau mengintip atau pasang lagu kuat-kuat. itu namanya kurang bijaksana. dah tahu ada orang, diam sudah. wat tak tau. volume tv bagi rendah sikit.

2. Jerit "tak nak beli" selama 5 kali dari dalam rumah.
woah! cara ini memerlukan tenaga yang kuat untuk menjerit. cukup 5 kali anda pasang tv kuat-kuat. buat tak tahu. kemudian orang tuh confirm berlalu pergi.

3. Berlakon.
ini pun adegan menarik. anda boleh berlakon sebagai bibik atau orang gaji. disini keluar segala kemahiran anda yang anda ingin aplikasikan selepas menonton BawangPutihBawangMerah atau Hikmah atau Safa Marwah. Anda boleh buat macam anda tak berapa faham apa yang mereka kata. so, mereka akan berlalu pergi.

4. jika anda nak keluar rumah.
yang ini anda perlu pandai berlakon juga. dengar sikit penjelasan. then pura-pura tengok jam. "ohhh, sorry, saya dah terlambat, datang next time okey". then, masuk kereta dan blah je. tapi jangan tengok orang tu, sebab nanti anda akan rasa kasihan pada mereka.

5. kalau minta sedekah
maaf, saya tiada duit lah encik or cik. insyAllah. lain kali saya akan beri derma bila saya ada duit. (ini untuk peminta sedekah yang dicurigai sahaja)

itu sahaja lima cara untuk dicuba. moga kita berjaya. jika tidak berjaya, cuba lah lain cara. jangan mudah percaya tipu daya mereka.

oohhh. 9 malam. time for......................

bye. Assalamualaikum.

8 comments:

  1. ada 1 lg afiq...ko sedia kn resit sedekah gak..tulis la arab2 sikit and sebelum dia mintak derma..ko mintak derma dulu

    "assalam, abg saya dari ***** nak mintak derma untuk *****.abg nak derma berapa?RM5? RM10?"

    hahahahaha

    ReplyDelete
  2. idea yg sgt bernas~~~ hehehe...suke part jerit xnk beli, kalo byg kn mmg kalak pn ade...

    ReplyDelete
  3. Okey.Sangat bijak

    Pasni leh try

    ReplyDelete
  4. tieykah : bijak eh? okey. semoga berjaya mencuba.hehe

    ReplyDelete
  5. mira zaini : jerit jangan tak jerit.

    ReplyDelete
  6. haha..bagos2
    tp besenye wat skill camni,
    sruh adk kluar, n ckap: mak takde, dtg laen kali jela
    xdtang dahla jwabnye

    ReplyDelete